Lotte offerrådgivning”Ingen mennesker kommer gennem livet uden voldsomme oplevelser. Ofte klarer man sig gennem på egen hånd og ved hjælp fra sit private netværk, men nogle gange har man brug for lidt mere hjælp. Det er derfor Offerrådgivningen er til”. Det fortæller Lotte Tobiasen, der er frivillig rådgiver i Offerrådgivningen Østjylland. 

Hun fortsætter: ”Vores slogan er, at vi er her og vi lytter, og at det skal tages helt alvorligt. Ofte har man brug for at tale om sin oplevelse, hvis man f.eks. har været udsat for kriminalitet eller en ulykke, og vi lægger meget gerne øre til.” Offerrådgivningen er et tilbud til ofre, vidner og pårørende i forbindelse med kriminalitet og ulykker.

 

Offerraadgivning aarhus

Hjælp til overblik 
Hos de frivillige rådgivere kan man få medmenneskelig støtte fra et menneske, der har tid til at lytte og derudover kan rådgiverne hjælpe med at få et overblik over situationen og henvise til relevante instanser og muligheder for professionel hjælp. ”Hvis man f.eks. har haft indbrud, kan det hjælpe at få talt oplevelsen igennem, så man ikke brænder inde med det ubehag og den angst og vrede, som man meget ofte står tilbage med. Vi kan også hjælpe med at få overblik over, hvad der nu skal gøres f.eks. i forhold til politi, forsikring og reparation af et smadret vindue. Det kan også være, at man har været udsat for vold eller trusler. Her kan vi fortælle om, hvordan man kan få hjælp fra en bistandsadvokat til at søge erstatning, og vi kan snakke om, hvordan det foregår, hvis man skal vidne i retten.”


Kender det selv
Lotte startede som offerrådgiver for et halvt års tid siden. ”Jeg søgte dette arbejde, fordi jeg synes, det giver så meget mening. Det er så let at sætte sig ind i, hvordan de mennesker, der kontakter os, har det. Jeg har selv haft indbrud et par gange og har også haft en brandskade, så jeg kender udmærket den overvældende følelse af fortvivlelse og afmagt, man får, når man står med et grædende barn på armen og kigger på et ødelagt eller gennemrodet hus. Man aner jo ikke, hvor man skal ende eller begynde”.


Åbent døgnet rundt
Offerrådgivningen i Østjylland har en døgnåbent telefon, så en del af arbejdet passer Lotte fra sit hjem i Herredsvang. ”Jeg er med til at passe telefonen hver fjerde uge, hvor jeg så står til rådighed døgnet rundt. Telefonen ringer ikke så tit, så det er et meget fleksibelt job at have, som sagtens kan kombineres med mine øvrige gøremål.” På spørgsmålet om, hvorvidt det ikke er trælst at blive forstyrret midt i maden eller i den gode nattesøvn, svarer hun: ”Nej, snarere tværtimod. Kan jeg ved at lægge øre til eller dele ud af min viden være med til at et menneske kommer over en grim oplevelse med et pænt ar i stedet for et åbent sår, ja så har jeg jo fået en god følelse af at have gjort en forskel, og det er jo det, der er så dejligt, når man er frivillig.”


Tag en ven med
Siden april har Offerrådgivningen også haft et rådgivningscenter i Aarhus midtby. Her har Lotte vagt et par gange om måneden. ”Nogle foretrækker telefonen, men det kan også være rart at sidde ansigt til ansigt med den, man taler med. Hvis man f.eks. har svært ved at tale dansk, kan det være en meget stor fordel, at man sidder overfor hinanden. Så forstår vi nok hinanden på en eller anden måde”, fortæller Lotte. ”Det kan også være rart at have en ven eller et familiemedlem med, hvis man har brug for oversættelse, eller hvis man er meget ked af det.”

Pårørende og vidner bliver også ramt
Pårørende og vidner er også meget velkomne til at komme alene. ”Man har en tendens til at slå det hen, når man ikke selv fysisk er blevet ramt, men man kan faktisk få det meget dårligt ved at være vidne til at en, man holder af, er blevet ramt af noget voldsomt. Det kan også være meget chokerende f.eks. at overvære et trafikuheld. Tanken om, at det kunne jo have været mig, er ganske normal, men også meget ubehagelig, og det er vigtigt, at man ikke bare lægger låg på den.”

Et håb om handling
Lotte slutter af med at give udtryk for et lille håb: ”Forhåbentligt har de mennesker, der læser denne artikel ikke brug for os her og nu, men jeg håber alligevel, at de vil notere vores nummer i deres telefon. På samme måde, som vi alle ved, hvem vi skal ringe til i forbindelse med fysisk sygdom, vil det være rart, hvis vi også alle ved, hvad vi skal gøre for at tackle de psykiske og praktiske udfordringer, der kan følge af en voldsom oplevelse. Og har man ikke lyst til at forestille sig, at man selv kommer i en sådan situation, kan man forestille sig, hvor rart det vil være at kunne fortælle sin nabo om Offerrådgivningen, når han har brug for hjælp.”

På det øverste billede er Lotte Tobiasen på arbejde i Offerrådgivningens rådgivningscenter.
Det nederste billede viser rådgivningscentret der ligger i Fredensgade 245 få minutters gang fra Rutebilstationen i Aarhus.
_____________________________________________________


Fakta om Offerrådgivningen i Østjylland
Målgruppe: Ofre, vidner og pårørende i forbindelse med voldsomme og chokerende hændelser som f.eks. ulykker, kriminalitet og færdselsuheld.
Offerrådgivningen tilbyder en samtale med en person, der har tid til at lytte og støtte samt vejledning om, hvor og hvordan man kan få anden hjælp fra f.eks. psykolog, advokat og politi. Samtalen foregår telefonisk eller i rådgivningscentret. Offerrådgivningen kan også tilbyde en bisidder, der f.eks. kan tage med et vidne i retten. Offerrådgivningen kan ikke tilbyde psykologisk behandling eller sagsbehandling.
Hjælpen er gratis, og man kan være anonym. De frivillige rådgivere har tavshedspligt.
Telefon: 23 68 60 56, alle dage, døgnet rundt.
Rådgivningscenter: Fredensgade 25, Aarhus C (lige ved Rutebilstationen). Åbent mandag, onsdag og torsdag kl. 16-20. Der skal ikke bestilles tid på forhånd.
Mere info: http://oid.østjylland.com

______________________________________________________

Skrevet af: Anne Dalsgaard

Foto: Hoa Pham